بزرگترین حمله مستقیم اوکراین به خاک روسیه-راهبرد معاصر

بزرگترین حمله مستقیم اوکراین به خاک روسیه

شبکه اسکای‌نیوز شنبه در گزارشی تحلیلی به تشریح دلایل حمله غافلگیرانه اوکراین به خاک روسیه پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 10
کد خبر: ۲۵۳۹۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که ارتش روسیه در هفته‌های اخیر توانسته بود تعدادی از مناطق استراتژیک، روستا‌ها و شهر‌های مختلف را در دونتسک به تسلط خود درآورد، ارتش اوکراین سه‌شنبه در حمله‌ای غافلگیرانه به داخل خاک روسیه نفوذ کرد و به بخش‌هایی از استان کورسک مسلط شد.

ارتش اوکراین سه‌شنبه حملات گسترده‌ای را با حضور قریب به ۲ هزار سرباز اوکراینی به منطقه کورسک روسیه انجام دادند که بزرگترین عملیات اوکراین در خاک روسیه از آغاز جنگ در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

مقامات اوکراینی جمعه اعلام کردند که حدود ۲۰ هزار نفر از ساکنین منطقه سومی در نزدیکی کورسک روسیه، که مورد حمله ارتش اوکراین قرار گرفته شد را از منطقه تخلیه کردند که نشان می‌دهد کی‌اف نگران حملات تلافی‌جویانه روسیه است.

حملات اوکراین موجب تعجب جامعه جهانی شد و برخی از کارشناسان ضمن نقد آن، تهاجم به خاک روسیه را فاقد تحلیل استراتژیک صحیح دانستند و اهداف و عواقب آن را مورد سوال قرار دادند.

به نظر می‌رسد که حمله اوکراین به منطقه کورسک تلاشی برای تغییر جریان جنگ اوکراین باشد. دولت اوکراین در قبال حملات سکوت اختیار کرده است و سران کشور اهداف این عملیات‌ها را تشریح نکردند.

شبکه خبری اسکای‌نیوز در تحلیلی به بررسی اهداف احتمالی اوکراین در این تهاجمات پرداخت. تحلیلگران در این باره سه فرضیه متفاوت را ارائه داده‌اند.

برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی حملات، استفاده از این مناطق در مذاکرات و افزایش قدرت چانه‌زنی به منظور آزادسازی شهر‌های از دست رفته اوکراینی است که در خلال جنگ به کنترل ارتش روسیه درآمده‌اند.

اوکراین برای رسیدن به چنین هدفی باید بتواند در مقابل تلاش‌های روسیه برای بازپس‌گیری کورسک مقاومت کند و مشخص نیست که ارتش اوکراین توانایی چنین کاری را داشته باشد.

هدف احتمالی دیگر اوکراین از حمله به کورسک، تغییر جبهه مبارزه از شهر‌های شرقی و جنوبی داخل اوکراین و سبک شدن فشار تهاجمات روسیه به این مناطق است.

در این صورت اوکراین امیدوار است که بتواند روسیه را مجاب به عقب‌نشینی نیرو‌ها و استقرار سربازان در داخل مرز‌های خود نماید تا به این ترتیب ارتش اوکراین بتواند بخش‌هایی از قلمرو‌های از دست رفته را بازپس گیرد.

با این وجود، روسیه بر خلاف اوکراین با کمبود نیروی نظامی مواجه نیست و با توجه به تعداد نیرو‌های ذخیره ارتش روسیه، مسکو این توانایی را دارد که در چند جبهه مختلف با دشمنان خود درگیر شود.

تئوری سوم تحلیلگران این است که اوکراین ممکن است به دنبال تسلط بر نیروگاه هسته‌ای کورسک باشد و از آن به عنوان اهرم فشاری استفاده کند تا ارتش روسیه را مجاب به خروج از نیروگاه هسته‌ای اوکراین در منطقه زاپوریژیا نماید. این موضوع نیز نیازمند هزینه‌های نظامی قابل توجه است.

باز طرفی برخی از کارشناسان معتقدند که این حملات می‌تواند احساسات ضد اوکراینی را در میان مردم روسیه افزایش دهد و این فرصت را به مسکو بدهد که مردم خود را بیش از پیش در این جنگ و علیه اوکراین بسیج نماید.

علاوه بر این، اوکراین با مشکل جدی کمبود نیرو مواجه شده است. طی ماه‌های اخیر دولت اوکراین به منظور جبران این کمبود، اجازه استفاده از هزاران زندانی اوکراینی در جنگ را صادر کرد.

اوکراین هم‌اکنون در چند جبهه مختلف در شرق و جنوب کشور با ارتش روسیه در تقابل است و تشکیل جبهه جدید جنگی هزینه‌های انسانی قابل توجه برای آن خواهد داشت.

با این وجود، حمله به کورسک باعث افزایش روحیه نظامیان اوکراینی شده است و به چهره بین‌المللی روسیه آسیب رسانده است. باید دید که کی‌اف چه تصمیمی در قابل منطقه کورسک و ادامه جنگ خواهد گرفت. / فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده